»نشرت فى : الجمعة، 22 مايو 2015»بواسطة : »ليست هناك تعليقات

الحلقه الثانيه من مسلسل (الحب الغامض)

#يــآآربـ_تــعـجـبـكـم الحلقة الثانية ظلت قرايه النصف ساعة تتحدت عبر " الشات " مع شروق و بعض اصدقائها من الجامعة الي ان وصلتها رسالة من شخص غير متواجد بقائمة الاصدقاء عندها مكتوب بها .. " ممكن اتكلم معاكي شوية ؟ ارجوكي اوعي ترفضي او مترديش عليا , صدقيني مش هضايقك خالص , بس انا محتاج اتكلم معاكي ارجوكي " .... ظلت تنظر الي الشاشة في دهشة بعض الشيئ فهي معتاده علي تلك النوعية من الرسائل , معاكسات و مضايقات لكنها تتجاهلها دائما , لكنها لأول مرة تشعر بشئ مختلف تجاة تلك الرسالة المجهولة ! ربما نبرة الرجاء بين حروفها ؟! لا تعلم حقا , حاولت ان تتصفح الحساب الخاص به لكنها لم تجد صورة شخصية لم تجد اي معلومات ايضا لم تجد اسم ! الحساب بأسم مستعار !! ما هذا الهراء ؟! من اين يعرفني و كيف له ان يطلب ان يتحدث معي و الاهم من كل ذلك , من هذا ؟!!! نفضت كل تلك الافكار عن رأسها و اغلقت اللاب توب و فتحت درج الكومودينو الملتصق بسريرها و اخرجت منه دفترها الوردي , دفتر اسرارها الذي لا يجرؤ احدهم علي لمسة , تكتب فيه كل يجيش بخاطرها من افكار و خواطر و احيانا تدون فيه ايامها المميزة ، فتحت صفحة جديدة و نظرت اليها قليلا قبل ان تخط فيها تلك الكلمات بخطها المنمق .. " المفتاح.. هو الاداة التي يُفتح بها الابواب المغلقة , لكن ليس الابواب فقط ! انا فتاة تضع عشرات القيود و الاقفال علي قلبها , اخاف كثيراً من الجرح , اخاف ان يخذلني احدهم , لا اريد المجاذفة , لدي يقين ان احق شخص بقلبي هو الوحيد الذي يملك مفتاحه ! نعم مفتاح قلبي المغلق هو الوحيد الذي سوف يستطيع تحطيم حصوني , و بث الطمأنينة الي روحي و رسم الابتسامة علي شفتاي , هو من سيشعرني بالاكتمال..الاكتمال في عينه هو فقط هو من يملك مفتاح سعادتي و راحتي هو من يتحكم في عدد دقات قلبي كي ينبض له عشقاً لذا لن اسلم قلبي لأحدهم قبل ان يأتي "مالك مفتاحه " و حين يأتي اعده بتحطيم كل تلك القيود " نظرت مبتسمة الي كلماتها و تمنت من صميم قلبها ان تجد ذلك الشخص " مالك مفتاح قلبها " و ان تحيا معه حياه سعيدة هادئة , اغلقت الدفتر و وضعته مكانه و استلقت علي فراشها ثم غظت في نوم عميق -------------------------------------------------------------- منزل متواضع لكنة انيق في احد الاحياء المتوسطة في القاهرة , تجلس شروق برفقة شقيقتها شيرين يشاهدان التلفاز في صمت في انتظار والدهم , فلم يعد لهم سواه بعد وفاة والدتهم منذ خمس سنوات قطعت شروق هذا الصمت فجأة شروق : هو بابا اتأخر كده ليه ؟ هو راح فين اصلا ؟؟ شيرين : مش عارفة , قال مشوار و جاي علي طول , استني حكلمه ما ان امسكت بهاتفها حتي سمعوا صوت المفتاح في الباب و قدوم والدهم من الخارج محسن : السلام عليكم شروق : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته شيرين : اتأخرت كده ليه يا بابا ؟؟ قلقتنا عليك محسن : كنت مع واحد صاحبي و الوقت سرقنا , نسيت اكلمكوا اطمنكوا شيرين : صاحبك مين ده ؟! محسن : رفعت الشناوي , فكرينه ؟؟ شروق : ياااااه عمو رفعت معقول !! هو مش كان مسافر امريكا ؟ ده مسافر بقاله زمن رفعت : 17 سنة و اهو رجع شيرين : مين عمو رفعت ده ؟؟ شروق : مش فاكراه كان بيجي لنا البيت زمان و كانت ماما اللي يرحمها صاحبه مراتة اوي و كان عنده ولد واحد باين , صح يا بابا ؟؟ محسن : ايوة أيمن , بس شيرين كانت صغيرة مش هتفتكر , المهم انا عندي ليكي مفاجأة هتفرحك اووي شروق : بجد ! خير ؟؟؟؟ شيرين : و انا ماليش مفاجأة حلوة يا بابا ؟؟؟؟ محسن (ضاحكا) : خدي انتي بس الثانوية العامة بمجموع كبير و انا اعملك احلي مفاجأة شيرين : يووووة بقي كل حاجة الثانوية العامة !! انا داخلة انام احسن شروق (ضاحكة ) : فاااشلة بعد انصراف شيرين شروق : خير يا بابا , مفاجأة ايه دي ؟؟؟ محسن : انا هدخل اغير هدومي علي ما تعملي لنا كوبايتين شاي كده حلوين و احكيلك شروق : حاضر من عنيا بعد ان اعدت الشاي جلست برفقة والدها في الصالون شروق : ها بقي قول يا بابا مفاجأة ايييه ؟؟؟ محسن : مش كنتي عاوزة تشتغلي ؟؟؟ شروق : ايوة محسن : انا جبت لك شغل مناسب جدااا شروق ( بفرحة) : بجد ؟؟ فيييين ؟؟؟ محسن : في شركة عمك رفعت و أيمن , فتحوا شركة كبيرة هنا في مصر و أيمن اللي بيديرها بس هو مش قاعد هنا علي طول , هيبقي بين مصر و امريكا شروق : دي شركة ايه يا بابا ؟؟ محسن : شركة دعاية و إعلان , هتشتغلي في الشئون القانونية شروق : هو حضرتك اللي طلبت منه الشغل ليا ؟؟ محسن : لا , انا كنت بتكلم انا و رفعت عادي و بحكي له عنك و عن اختك و قولت له انك خريجة حقوق و مجبتش سيرة انك عاوزة تشتغلي اصلا هو اللي علي عرض انك تشتغلي في الشئون القانونية في الشركة لما عرف انك خريجة حقوق و قالي هيستناكي بكرة الساعة 7 و نص في الشركة , خدي الكارت اهو فيه العنوان و مد يده لها بكارت الشركة شروق : تمام هروح ان شاء الله في المعاد محسن (بدهشة) : مش حاسك فرحانة يعني ؟؟؟؟! انا قولت هتطيري من الفرحة لما اقولك شروق : لا فرحانة جدا والله , بس متضايقة عشان آسيا محسن : مالها آسيا ؟؟؟ شروق : هي كمان عاوزة تشتغل و اكتر مني بكتير كمان انا اه قولت عاوزة بس الموضوع مش في دماغي اوي يعني بس هي محتاجة للشغل جدا و باباها مش موافق خالص محسن : تحبي اكلمه ؟ شروق : لا بلاش , آسيا خايفة تدخل عمر اخوها في الموضوع اصلا عشان متحصلش مشكلة بينهم , انا محتارة بس مش عارفة اقولها و لا لا علي موضوع الشغل ده محسن : طبعا قولي لها هي دي حاجة تستخبي ! هتفضلي مخبية عليها يعني ؟؟؟! شروق : لا طبعا صعب , انا بس خايفة تزعل , ربنا يستر -------------------------------------------------------------- -الو شروق : ايوة يا سوسو عاملة ايه ؟؟ آسيا : بكرة سوسو دي شروق (ضاحكة) :و انا بحبها , بقولك ايه ؟؟؟ آسيا : مممممممممم شروق : عاوزاكي في موضوع كده , هجيلك البيت , اوكي ؟؟ آسيا : تنوري يا اختاه شروق : ماشي هقوم البس اهو آسيا : مستنياكي -------------------------------------------------------------- في غرفة آسيا .. آسيا : يعني كل المقدمات الطويلة العريضة دي عشان تقولي لي انك لاقيتي شغل في شركة صاحب باباكي ؟؟؟! طيب ده خبر كويس مبروك يا حبيبتي شروق : ما انا بصراحة كنت خايفة تزعلي آسيا : ازعل من ايه يا هبلة انتي انا اتمنالك كل خير , و دي فرصة كويسة اوي ليكي ربنا يوفقك يا حبيبتي يا رب شروق : و انتي والله عشان قلبك الطيب ده ربنا هيجبر بخاطرك و يخلي عمو صلاح يواقف انك تشتغلي و هشغلك معايا في نفس الشركة كمان آسيا (ضاحكة) : مش لما تشتغلي انتي الاول , و بعدين خلاص بقيتي من اصحاب الشركة هتشغلي اللي علي كيفك شروق : يا بنتي عمو رفعت ده كان صاحب بابا جدا زمان و كانوا دايما بيجوا لنا البيت , بابا بيقول لي ان الشركة اللي فتحوها هنا دي كبيرة اوي و اكتر حاجة مفرحاني ان هو اللي عرض علي بابا الشغل مش بابا هو اللي طلب , هبقي رايحة بكرامتي آسيا : ماشي يا ست ام كرامة , استني عاوزة اوريكي حاجة شروق : حاجة ايه ؟؟؟ احضرت آسيا اللاب توب الخاص بها و وضعته امام شروق و جعلتها تقرأ تلك الرسالة المجهولة شروق : ايه ده ؟! مين ده ؟؟؟! آسيا : معرفش ! مش لاقيه اي حاجة تدل علي شخصيته خالص شروق : يا ستي فكك تلاقية واحد فاضي و بيعاكس آسيا : تفتكري ؟؟؟ شروق : اكيد , سيبك منه آسيا : طيب شروق : همشي انا بقي عشان اتأخرت كده اوي آسيا : ليه يا بنتي ما تستني تتعشي معانا ؟؟ شروق : ما انتي عارفة اني لازم اتعشي مع بابا و شيرين آسيا : اوكي , كلميني لما تروحي و انا هكلمك بكرة اعرف عملتي ايه في موضوع الشغل ده شروق : ادعي لي آسيا : ربنا معاكي يا رب -------------------------------------------------------------- حل المساء ..جلست تقرأ رواية رومانسية و اندمجت معها الي حد كبير الي ان سمعت صوت هاتفها يعلن عن وصول رسالة من الفيس بوك , فتحتها و كانت من نفس ذلك الشخص المجهول ! " مردتيش عليا ليه ؟؟انتي فكراني واحد بيعاكس صح ؟؟؟ صدقيني والله انا مش كده اتكلمي معايا طيب و انتي هتعرفي ده بنفسك , انا مش قاصد اضايقك او اتطفل عليكي كل اللي طالبه منك بس تسمعيني , قولي اي حاجة و انا اللي هتكلم اوعدك مش هسألك اي حاجة عنك خالص لو ده هيضايقك " اغلقت الهاتف و تنهدت بصوت مسموع "و بعدين بقي !! مين ده ؟! و عاوز ايه ؟! و ليه الإصرار الغريب ده اني ارد عليه ؟!! اووووووووف" -------------------------------------------------------------- في تمام السابعة و النصف كانت شروق تقف امام شركة "OutLook للدعاية و الإعلان" صرح معماري عظيم , لم تتخيل يوما انها من الممكن ان تعمل في شركة بمثل هذة الضخامة و الفخامة , قابلها رفعت الشناوي بحفاوة شديدة و استلمت عملها علي الفور , و تم تخصيص مكتب انيق لها ما ان جلست علي كرسيه حتي اخرجت هاتفها و هاتفت آسيا آسيا : اقول مبروك ؟؟؟ شروق (بسعادة ) : قوووووولي خلاص استلمت شغلي من غير اي interview حتي , الشركة تحفة فنية يا بنتي و ليا مكتب لوحدي كمان بجد مش مصدقة آسيا : الف مبرووك يا حبيبتي , الحاج طلع واصل اوي شروق (ضاحكة) : مش قولت لك صحاب من زمان , انا بس متخيلتش ان الشركة هتكون بالفخامة دي , عقبالك انتي كمان يااا رب لما ابارك لك علي شغلك آسيا : ان شاء الله -------------------------------------------------------------- مرت ثلاثة ايام , لم يكف فيها ذلك المجهول عن إرسال رسائله غريبة الاطوار الي آسيا ! كادت ان تجن من ذلك الإصرار الرهيب , إن كان يمزح لكان مل منها و من عدم ردها عليه و بحث عن فتاة اخري ماذا يريييييييد ؟!!!! لم تستطع تحمل فضولها اكثر من ذلك و اخيرا قررت الرد عليه ربما بعد الرساله العشرين ارسلت له رساله من كلمتين فقط " انت مين ؟!! " اتاها الرد بعد ثوان " انا آدم "

    اضف تعليقاً عبر:

  • blogger
  • disqus

الابتسامات

0102030405060708091011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344

design by : bloggerinarab, powered by : bloggar
كافة الحقوق محفوظة لموقع MiX STAR 2014 - 2015